Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Καθημερινές δουλείες: Η αξία της συμμετοχής των παιδιών

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη



Καλησπέρα, ελπίζω να είστε καλά.

Σήμερα σκέφτηκα να γράψω ένα άρθρο για τη συμμετοχή των παιδιών στις καθημερινές δουλείες του σπιτιού. 

Η συμμετοχή του παιδιού στην εκτέλεση δουλειών μπορεί να έχει πολλά οφέλη τόσο για το παιδί όσο και για την οικογένεια συνολικά. Ανάμεσα στα κύρια πλεονεκτήματα περιλαμβάνονται:

Ανάπτυξη Ευθύνης: Η συμμετοχή σε δουλειές βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν αίσθηση ευθύνης και αυτοπεποίθησης. Μέσα από την εκτέλεση καθηκόντων, μαθαίνουν να αναλαμβάνουν υποχρεώσεις και να τις ολοκληρώνουν.

Εκπαίδευση Δεξιοτήτων: Η εκτέλεση διαφόρων εργασιών επιτρέπει στα παιδιά να αποκτήσουν νέες δεξιότητες όπως η οργάνωση, η επικοινωνία και η διαχείριση του χρόνου.

Ενίσχυση της Αυτοεκτίμησης: Όταν τα παιδιά συνεισφέρουν ενεργά στις καθηκόντων του νοικοκυριού ή της οικογένειας, νιώθουν ότι ανήκουν σε ένα σύνολο άρα αυξάνεται η αυτοπεποίθηση του.

Τα παιδιά μπορούν να εκτελούν διάφορες εργασίες ανάλογα με την ηλικία τους και τις δεξιότητές τους. Εδώ είναι μερικά ενδεικτικά παραδείγματα

Προσχολική ηλικία (3-5 ετών):

  • Συμμετοχή στον καθαρισμό και στο μάζεμα των παιχνιδιών και του δωματίου τους.
  • Βοήθεια στην τακτοποίηση του παιδικού τους χώρου.
  • Απλές εργασίες στην κουζίνα, όπως ανάμιξη συστατικών για εύκολες συνταγές.

  1. Δημοτικό σχολείο (6-12 ετών):

  • Καθημερινές εργασίες στο σπίτι, όπως σκούπισμα, άπλωμα ρούχων, βοήθεια για το πλυντήριο
  • Βοήθεια στην προετοιμασία των γευμάτων.
  • Φροντίδα των κατοικίδιων, όπως τροφοδοσία και βοήθεια στο μπάνιο.
  1. Έφηβοι (13-18 ετών):

  • Συνεισφορά στις οικιακές εργασίες, όπως πλύσιμο αυτοκινήτου, κοπή γκαζόν κλπ.
  • Εξωτερικές εργασίες όπως: Ψώνια, τακτοποίηση λογαριασμών
Σημαντικό είναι να διασφαλίζεται ότι οι εργασίες είναι κατάλληλες για την ηλικία του παιδιού και ότι δεν υπερβαίνουν τα όρια τους ως προς τη δυσκολία και τον κίνδυνο. Επίσης, είναι σημαντικό να ενθαρρύνετε τα παιδιά να αναλαμβάνουν ευθύνες και να τα επαινείτε για τη συνεισφορά τους στις οικογενειακές και κοινωνικές δραστηριότητες.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου